Klachtenregeling van PAM Advocaat & Mediator
Ontevreden over onze dienstverlening? PAM Advocaat & Mediator tracht u zo goed mogelijk van dienst te zijn. Toch kan het voorkomen dat u ontevreden bent over – een bepaald aspect van – onze dienstverlening. Deze klachten- en geschillenregeling geeft uitleg wat u dan kunt doen.
- Op onze dienstverlening is de Geschillenregeling Advocatuur van
toepassing.
- Wanneer u ontevreden bent over de kwaliteit van onze dienstverlening of over
de declaratie verzoekt PAM Advocaat & Mediator u uw bezwaren eerst voor
te leggen aan mr. P. van Dolderen. Deze zal in overleg met u zo snel
mogelijk een oplossing voor het gerezen probleem proberen te vinden op basis
van deze klachtenregeling.
- Mocht dit overleg onverhoopt in uw ogen niet tot een bevredigend resultaat
leiden dan kunt u een klacht indienen bij de Geschillencommissie Advocatuur.
Dat kan pas nadat u uw bezwaren eerst aan mr. P. van Dolderen heeft
voorgelegd. Deze weg staat ook voor u open wanneer PAM Advocaat &
Mediator niet binnen vier weken na het indienen van uw bezwaren schriftelijk
op uw klacht heeft gereageerd.
- U kunt de klacht tot uiterlijk 12 maanden na de datum van de schriftelijke
reactie van ons kantoor digitaal of per post indienen bij de
Geschillencommissie Advocatuur, Postbus 90600, 2509 LP Den Haag (tel. (070)
3105310). Aldaar is ook het Reglement Geschillencommissie Advocatuur op te
vragen.
- De Geschillencommissie Advocatuur doet uitspraak bij wege van arbitraal
vonnis of in de vorm van een bindend advies. Dit laatste geldt alleen voor
particuliere cliënten, als zij daar zelf de voorkeur aan geven.
- De Geschillencommissie Advocatuur is bevoegd om te oordelen over klachten
betreffende de kwaliteit van de dienstverlening van de advocaat en de hoogte
van de declaratie. Daarnaast is de Geschillencommissie Advocatuur is bevoegd
om te oordelen over schadeclaims tot een bedrag van maximaal € 10.000,–.
Hogere schadeclaims kunt u ook voorleggen aan de Geschillencommissie
Advocatuur wanneer u de hoogte van de claim beperkt tot maximaal € 10.000,–
en uitdrukkelijk afstand doet van het meerdere.
- Uitspraken van de Geschillencommissie Advocatuur over de kwaliteit van de
dienstverlening hebben geen gezag van gewijsde in een eventueel rechtsgeding
bij de gewone rechter over schadeclaims van meer dan € 10.000,–. Dat
betekent dat u in een mogelijk geding bij de gewone rechter over een schade
van meer dan € 10.000,– geen beroep kunt doen op een uitspraak van de
Geschillencommissie Advocatuur.
- PAM Advocaat & Mediator kan zelf onbetaalde declaraties ter incasso
voorleggen aan de Geschillencommissie Advocatuur. Zij heeft echter ook de
bevoegdheid de gewone rechter in te schakelen.
- De Geschillencommissie behandelt de zaak volgens het Reglement
Geschillencommissie Advocatuur dat geldt op het moment van het indienen van
de klacht bij de Geschillencommissie.
- De Geschillencommissie Advocatuur oordeelt met uitsluiting van de gewone rechter. Tegen de uitspraak van de Geschillencommissie Advocatuur is geen hoger beroep mogelijk.